Aras Kargo operasyon şirketinden teknoloji şirketine dönüştü
Aras Kargo operasyon şirketinden teknoloji şirketine dönüştü
Aras Kargo 40 yılı aşkın köklü geçmişinden aldığı güçle bugün 28 transfer merkezi, 1000’e yakın şube, 16 bin çalışan ve 5 binin üzerinde araç filosuyla hizmet veriyor.
Aras Kargo 2021’i yüzde 30’un üzerinde bir büyümeyle tamamlayarak, 5 yılı aşan çift haneli büyüme trendini bozmadı. Önümüzdeki 5 yılda, 2022’deki entegrasyon, rota optimizasyonu, entegre yönetim sistemleri de dahil 1 milyar TL yatırım planlayan Aras Kargo, yeni dünya düzeniyle uyumlu yepyeni bir kargo deneyimi tasarlıyor.
Aras Kargo 40 yılı aşkın köklü geçmişinden aldığı güçle bugün 28 transfer merkezi, 1000’e yakın şube, 16 bin çalışan ve 5 binin üzerinde araç filosuyla hizmet veriyor.
Geleceğin iş modellerini bugünden tesis etmeye özen gösteren, müşteri memnuniyeti ve kaliteyi işinin merkezinde tutan, teknolojiyi iş süreçlerine entegre etmede çok hızlı yol alan bir yapıda olduklarını söyleyen Aras Kargo Genel Müdürü Utku Ayyarkın, “Sürdürülebilirlik yaklaşımı çerçevesinde de çevreye, insana ve ekonomiye katkısını sürekli artırmayı hedefleyen bir şirket olarak yolumuza emin adımlarla devam ediyoruz. Bireysel müşterilerin yanı sıra on binlerce kurumsal müşteriye hizmet veriyoruz. E-ticaret sektörünün en çok tercih ettiği ve güvendiği iş ortaklarından biri konumundayız.” diyerek sorularımızı yanıtladı.
Sektörel konumuz ve buna etki eden, fark yaratan uygulamalarınız nasıl?
Köklü geçmişimizde; acentelik sistemi, saat taahhütlü hizmet, gezici mobil şube, elektrikli araç filosu gibi kargo sektörüne öncülük ettiğimiz birçok yenilik bulunuyor. Şu anda da değişen tüketici beklentilerine uygun öncü teknolojik yatırımlarımız, saatlik işleme kapasitemiz açısından sektörün otomasyonla iş üreten en önemli oyuncularından biriyiz.
YENİ DÜNYA İLE UYUMLU, YEPYENİ BİR KARGO DÜNYASI
Önümüzde teknolojiyle büyümüş bir nesil, farklılaşan tüketim alışkanlıkları, global salgının da etkisiyle hızlanan ve artan online alışveriş alışkanlığı, ticari faaliyetlerde sınır kavramının giderek ortadan kalktığı küresel bir pazar ve yepyeni bir dünya düzeni var.
Bunun hazırlığına öngörülü bir şekilde 5 yıl önce başladık. Uçtan uca teknoloji yatırımlarıyla dağıtım ve teslimat, operasyon, müşteri deneyimi gibi tüm aşamaları değişen tüketici beklentilerine uygun hale getirdik. Yapay zeka, büyük veri, teknolojik gelişmeler ve kişiselleştirmenin öne çıktığı kaliteli hizmetlere odaklandık.
ARAS BURASI KARGO DOLAPLARI İLE 7/24 KARGO TESLİMATI
Adrese teslim modeline alternatif teslimat noktaları ihtiyacını karşılamak için Aras Burası esnaf ve dolap hizmetini hayata geçirdik ve müşterilerimizin ürünlerini kendilerine en yakın lokasyonlardan 7/24 alabileceği şekilde konumlanan bine yakın kargo teslimat noktasına ulaştık.
İşlemler, mobil uygulama ve self service kanallarından kolaylıkla yapılabiliyor. Kargonun canlı takibi ve hızlı teslimi için de harita altyapımızı yenileyerek, Aras Rotalama Platformu’nu hayata geçirdik. Kuryelerimiz navigasyon üzerinden kolay ve hızlı şekilde teslimat adreslerini bulup, adrese geldiklerini de belgeleyebiliyorlar.
Kuryelerimiz işlemlerini cep telefonlarından kolayca yaparken, müşterilerimiz de mobil uygulamayla kesintisiz iletişim ve uygulama desteğiyle adres değiştirebiliyor. Kuryeyi telefonundan canlı takip etmek ve kargonun tahmini varış süresi bildirimini almak da mümkün hale geliyor.
2016’dan beri transfer merkezlerimizde teknoloji altyapımıza yaptığımız yatırımlarla saatlik kargo işleme kapasitemiz 3 katına çıktı. Çağrı yönetim süreçlerimizi uçtan uca yeniledik. Müşterilerimizin bizi aramalarına gerek kalmayacağı şekilde hizmet kalitemizi artırmaya odaklandık; ulaşılabilir olmak, self servis kanallarının etkinliğini artırmak ve etkin çözüm sunmak için yaptığımız çalışmalar, müşteri deneyimini zenginleştirdi. Çağrı ve şikayet sayısını çok ciddi oranda düşürdük
Aras Kargo’ya liderlik etmek nasıl bir tecrübe?
Şirketiniz için nasıl bir gelecek projeksiyonu oluşturdunuz? 2004’ten beri Aras Kargo’da çeşitli görevler aldım. İşin mutfağından geliyorum. Bir yandan kurumsal hafızanın oluşmasına tanıklık ederken bir yandan da Aras Kargo’nun operasyon şirketinden teknoloji şirketine dönüştüğü bu süreçte tüm çalışanlarımızla etkin bir rol aldık.
Geleceğin iş modellerini bugünden sistemimize yerleştirip dönüşümün öncülüğünü yapmayı sürdürmek istiyoruz.
Pandemi, dijitalleşme, ekonomik belirsizlikler, tedarik zincirleri ve arz güvenliği gibi riskler karşısında nasıl bir strateji izliyorsunuz?
Kargo sektörü pandemiyle birlikte tarihinin en hareketli dönemine girerken, dijitalleşmenin de eşiğine geldi. Sektörünün ilk sınavı pandeminin de öncesinde 2019'un son çeyreğinde 'black friday' indirimleri sırasında oldu.
Biz transfer merkezlerimize ve teknolojimize yapığımız yatırımlarla o dönemde hazırlıklıydık. Hatta “Bu kadar yatırımı yapıyoruz ama bu kapasite kim bilir ne zaman dolar?" diye düşünüyorduk. Pandemiyle birlikte beklenmedik bir şekilde bu kapasiteleri kullanır hale geldik; çünkü ilk yıl 1'e 1'den fazla büyüme oldu.
“SEKTÖRÜN OTOMASYONLA İŞ ÜRETEN EN ÖNEMLİ OYUNCUSUYUZ”
Pandemi süreci, artan e-ticaret hacmi, değişen tüketici alışkanlıkları işimizde yeni bir model oluşturdu. Artık çok daha fazla adrese uğruyor, daha küçük paketler taşıyoruz. 1-5 desi arası küçük paket gönderi hacmini daha iyi yönetebilmek için küçük paket ayrıştırıcı bant sistemleri yatırımlarını devreye aldık.
Küçük paket ayrıştırıcılarımızı 15'e çıkararak, saatlik üretim kapasitemizi 300 bin adete yakın seviyelere taşıdık. Hayata geçirdiğimiz 46 doğrudan dağıtım depomuzla artan işlem hacmini daha da iyi yönetebilmek için operasyonel kapasitemizi artırdık.
Sektörün otomasyonla iş üreten en önemli oyuncusu haline geldik. Önümüzdeki dönemde de Anadolu’daki farklı şehirlerimizde bu yatırımlarımız sürecek.
2021’i nasıl geçirdiniz? 2022’ye ilişkin beklenti ve hedefleriniz nelerdir?
2021, pandemi etkisiyle yeni koşullara uygun operasyonel dönüşümlere odaklanılan bir yıldı. 2021’in ilk 6 ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 75,6 artan e-ticaret’in, ekonomideki payı yüzde 8’den yüzde 18’e çıktı. Sipariş adetleri yüzde 94,4 artarken, kargo sektörünün iş hacmi de arttı.
Pandemi öncesinde günlük ortalama 500 bin adrese uğrarken, pandemiyle birlikte günde 2 milyon adresin üzerine çıkılan günler oldu. 2021 sonunda 200 milyondan fazla adrese uğrayarak Türkiye nüfusunu iki kereden fazla ziyaret etmiş olduk.
Beş yılı aşkın zamandır süren çift haneli büyüme trendini geçen yıl da devam ettirip, 2021’i yüzde 30’un üzerinde bir büyümeyle kapattık. Bu yıl da kalite odaklı müşteri deneyimini geliştirmeye yönelik yatırımları sürdüreceğiz. Önümüzdeki 5 yılda toplam 1 milyar TL yatırım hedefimiz var.
Entegrasyon, rota optimizasyonu, entegre yönetim sistemleri yatırımlarımızla kalitemizi daha da ileri bir seviyeye taşıyacağız. Adım adım müşteri bilgilendirmesi, alıcı kolaylığı, müşteri ilişkileri yönetiminde atacağımız adımlarla eşsiz müşteri deneyimi planlıyoruz.
Transfer merkezlerimize ve IT altyapımıza yapacağımız ek yatırımlarla sektördeki öncü ve yenilikçi konumumuzu koruyacağız. Hayata geçireceğimiz bu projelerle birlikte pazar liderliğimizi perçinlemeyi hedefliyoruz.
“BÜTÜNSEL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ANLAYIŞIYLA ÇALIŞIYORUZ”
İşimizi yaparken çevreye, topluma ve ekonomiye katkı sağlamaktan da sorumluyuz. Sürdürülebilirlik yaklaşımımızla sürekli gelişim hedefliyoruz. Gelecek nesillere daha iyi bir çevre bırakmak istiyoruz. Türkiye’nin öncü ve yenilikçi kargo firması olarak çevresel riskleri aza indirmek için üzerimize düşeni yapacağız.
Bütünsel sürdürülebilirlik anlayışımızla UN Global Compact’ın Küresel İlkeler Sözleşmesi’ni imzalayarak sürdürülebilirlik hedeflerimizi evrensel taahhütlerle daha güçlü bir zemine taşıdık.