Su ürünlerinde 2023'te 2 milyar dolar ihracat hedefleniyor
Su ürünlerinde 2023'te 2 milyar dolar ihracat hedefleniyor
1 Eylül’de başlayan avlanma sezonunun bereketli geçmesini dilediğini belirten Sagun,, geçen yıl bol miktarda hamsi ve çinekop avlanan denizlerde bu yıl palamutta bolluk beklediklerini söyledi.
Su ürünleri sektörü 2021’de gerçekleşen 1,4 milyar dolarlık ihracat rakamını bu yıl 1,5 milyar dolara, 2023’te ise 2 milyar dolara ulaştırmayı hedefliyor. 100’den fazla ülkeye ağırlıklı olarak çipura, levrek, alabalık ve orkinos ihraç eden sektörün kilogram başına 6-7 dolara ulaşan dış satım tutarı 1,3 doların altında olan Türkiye ortalamasının oldukça üzerinde seyrediyor.
İstanbul Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği (İSHİB) Başkan Yardımcısı Oğulcan Kemal Sagun, 2021 yılında 1,4 milyar dolar ihracat yaparak 1,2 milyar dolar dış ticaret fazlası veren su ürünleri sektörünün 2022 yılında 1,5 milyar dolar, 2023 yılında ise 2 milyar dolara ulaşmayı hedeflediğini bildirdi.
Oğulcan Kemal Sagun, sektörün salgın döneminde elde ettiği avantajı sürdüreceğini ve ihracat rakamlarının her geçen yıl daha da artacağını dile getirdi.
1 Eylül’de başlayan avlanma sezonunun bereketli geçmesini dilediğini belirten Sagun,, geçen yıl bol miktarda hamsi ve çinekop avlanan denizlerde bu yıl palamutta bolluk beklediklerini söyledi.
Dünya nüfusunun hızla arttığı, sağlıklı ve dengeli beslenmenin öneminin daha iyi anlaşıldığı günümüzde, hayvansal protein kaynaklarını geliştirmenin zorunlu hale geldiğini vurgulayan Sagun, su ürünlerinin, her geçen gün artan protein açığının kapatılabilmesi için çok değerli ve ucuz bir besin kaynağı olduğunu kaydetti.
Son yıllarda aşırı avcılık, çevre kirliliği gibi nedenlerle avlanma yoluyla yapılan üretimin azalmaya başlamasına karşın, denizlerde ve iç sularda kontrollü bir şekilde yapılan yetiştiriciliğin arttığına işaret eden Sagun, şöyle dedi:
"Türkiye geneli her yıl 600 bin tonun üzerinde gerçekleştirilen üretimin yarısı avcılık, diğer yarısı ise yetiştiricilikten elde ediliyor. 2002 yılında 67 bin ton olan yetiştiricilikte üretim, 2021 yılında 471 bin tona ulaştı. Avcılık ise en çok Karadeniz sonrasında Marmara Denizinde yapılıyor. Bu yıl denizlerimizde bol balık olacağının sinyalleri şimdiden gelmeye başladı."
Türkiye’nin 100’den fazla ülkeye ağırlıklı olarak çipura, levrek, alabalık ve orkinos ihraç ettiğini belirten Sagun, "Son yıllarda bu ürünlere Karadeniz somonu da eklendi. Bu üründe ihracat istikrarlı bir şekilde artıyor. Bu ürünler ağırlıklı olarak açık denizlerden ve Ege ve Akdeniz’deki korunaklı çiftliklerden elde ediliyor. Bu nedenle ihracat açısından hiçbir endişe duymuyoruz." ifadelerini kullandı.
AB ÜLKELERİ BİRİNCİ PAZAR
Sagun, 2021 yılında 1,4 milyar dolar ihracat yaparak 1,2 milyar dolar dış ticaret fazlası veren su ürünleri sektörünün 2022 yılında 1.5 milyar dolar, 2023 yılında ise 2 milyar dolara ulaşmayı hedeflediğini aktardı.
En fazla ihraç ettikleri çipura, levrek ve alabalıkta birinci pazarın AB ülkeleri olduğunu, mavi yüzgeçli orkinosda ise Japon pazarında söz sahibi olduklarını anımsatan Sagun, şöyle devam etti:
"Çin pazarına girmemizle birlikte bu ülkede de hızlı bir yükseliş var. İthal girdi kullanmadan tamamen yerli kaynaklarla ülkemize döviz kazandırmaya devam ediyoruz. Türkiye toplam ihracatının kilogram birim fiyatı ortalama 1,3 doların altında iken, su ürünleri sektörü 6-7 dolara ulaştı. Yüksek teknolojimiz, modern tesislerimiz, ürün kalitemiz ve markalarımız ile katma değerimiz sürekli artıyor."
İhracatın artmasına rağmen ülkede kişi başına balık tüketiminin azlığına işaret eden Sagun, AB ülkelerinde yılda kişi başına ortalama 24 kilogram ABD’de 28, Japonya’da ise 75 kilogram balık tüketilirken, Türkiye’de 6 kilogram seviyesinde olan tüketimi artırmak için kamu, özel sektör ve üniversitelerin çalışma yapması gerektiğini savundu.