Sitenin solunda giydirme reklamı denemesidir
Sitenin sağında bir giydirme reklam

Müdür, Isı Yalıtımı Farkındalığı İçin Yollarda

10.07.2023 - 16:06, Güncelleme: 10.07.2023 - 16:06 5580+ kez okundu.
 

Müdür, Isı Yalıtımı Farkındalığı İçin Yollarda

En etkili ve çabuk sonuç alınabilecek teşviklerden biri KDV indirimi. Isı yalıtım ürünlerinde KDV’nin bir an önce %1’e indirilmesi gerekmekte. İlk bakışta bu KDV indirimi devlet için bir gelir kaybı gibi gözükse de söz konusu teşvik, bahsettiğim sektör büyümelerine ve cari açığın azaltılmasına sağlayacağı katkı gibi faydaları düşünüldüğünde, çok çok daha fazlasını kısa sürede devlete geri ödeyecek sihirli bir dokunuş olacaktır.
Sektörünün öncü firmalarından Austrotherm, “ISI YALITIMI, ÜLKE KAZANIMI” sloganıyla farkındalık yaratan bir projeye imza attı. “Müdür Yollarda” projesi kapsamında motosikletiyle yollara düşen ve 30 günde 30 şehir gezen Austrotherm Türkiye Genel Müdürü Özgür Kaan Alioğlu ile keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik. Austrotherm’i tanıyabilir miyiz? Austrotherm, Avrupa’nın en önemli inşaat malzemesi üretici gruplarından biri ve ısı yalıtım ürünleri alanında 65 yıldır faaliyet göstermekte. Bina dış cephe mantolama sistemlerinde kullanılan EPS ısı yalıtım malzemeleriyle birlikte inşaat mühendisliği uygulamalarında kullanılan “geoBLOCK” ürünlerini üretiyoruz. Avrupa genelinde toplam 11 ülkede 22 üretim tesisimiz var. 2017 yılında grup olarak %15.5 büyüyerek 351 milyon euro ile ciro rekoru kırdık. 1000’in üzerinde çalışanımız bulunmakta. Kocaeli, Manisa, Trabzon, Diyarbakır ve Kayseri’deki üretim tesislerimize ek olarak 2018 yılının Nisan ayında hizmete aldığımız Ankara fabrikamız ile on yıldır da Türkiye’deyiz. Türkiye’de ısı yalıtım sektörünün bugünü ve geleceği hakkındaki yorumlarınızı alabilir miyiz? Konuya sadece ısı yalıtım sektörü bağlamında değil, bina yatırımları ile birlikte yaklaşmanın daha sağlıklı olacağına inanıyorum. Son on yılda, arz-talep dengesinin sağlanabilmesi adına kamu eliyle ciddi yatırımlar yapıldı. Özel sektör projeleri için de aynı durum geçerli. Bazı şehirlerimizde “yeni bina” pazarında arz-talep dengesi sağlanmış durumda. Ancak özellikle büyük şehirlerde yeni ivme kazanan kentsel dönüşüm hareketini ve halen daha ısı yalıtımı yapılmamış bina stoğumuzu dikkate aldığımızda orta vadede iyimser bir tabloyla karşı karşıya olduğumuzu söyleyebiliriz. Artan enerji fiyatlarının yalıtım ihtiyacını daha da artırdığını düşünecek olursak, Türkiye’nin ısı yalıtımıyla ilgili bir aydınlanma sürecine girdiğini söyleyebiliriz. Ancak gelişmiş ülkelerin uzun yıllarda kat ettikleri yolu bizim bir anda alabilmemiz ne yazık ki o kadar kolay olmuyor. Ülke olarak bu yolculuğun başlarındayız diyebiliriz. Kamuoyunda ısı yalıtımı ve mantolama bilincinin oluşturulabilmesi konusunda birinci evreyi tamamladığımızı söyleyebilirim. Artık herkes ısı yalıtımının öneminin ve sunduğu faydanın farkında. Şimdi ikinci evreye geçiyoruz. Artık sektör olarak tüketiciye ve kamuoyuna, üst seviyede verimli mantolama sistemlerine nasıl sahip olabileceklerini daha yüksek sesle anlatmamız gerekiyor. Bir mantolama sistemi birçok komponentten oluşuyor. Ancak asıl işi yapan, yani ısı yalıtımı- nı sağlayan komponent “ısı yalı- tım levhası”dır. Ne kadar kalın ısı yalıtım levhası, o kadar çok enerji tasarrufu demek. Avrupa’da yaklaşık 11 cm civarında olan ortalama ısı yalıtım levhası kalınlıkları ülkemizde ne yazık ki 4.5 cm mertebelerinde. 65 yıllık tecrübemize dayanarak şunu rahatlıkla söyleyebilirim ki yıllar önce Avrupa ülkelerinde ısı yalıtım levhaları, ülkemizde olduğu gibi düşük kalınlıklarda uygulanıyordu. Bu düşük ısı yalıtım kalınlıkları kimi ülkelerde beş sene, kimi ülkelerde de on sene aynı seviyelerde seyretti. Ancak kamuoyunda yaratılan farkındalık ve sektör paydaşlarının aldıkları ortak aksiyonlar sonucu, tıpkı ekonomideki “orta gelir tuzağı”nda olduğu gibi, ısı yalıtımındaki “orta kalınlık tuzağı”ndan kurtulamayı başarabildiler.   Austrotherm’in Genel Müdürü olarak “Müdür Yollarda” dediniz ve gerçekten de çok özel bir amaç uğruna yollara düştünüz. Turunuzun içeriğinden bahsedebilir misiniz? Bahsettiğim gibi artık Türkiye’de enerji tasarrufu ve ısı yalıtımı konusunda ikinci evreye geçiyoruz. Bu geçiş sürecinde ilk işimiz, ısı yalıtım kalınlıkları ile enerji tasarrufu arasındaki ilişkiye kamuoyunun dikkatini çekmek. Bu amaçla “ISI YALITIMI, ÜLKE KAZANIMI” sloganıyla bir bilinçlendirme projesi başlattık. Projeyi geniş kitlelere ulaştırabilmek için de “Müdür Yollarda” diyerek motosikletle 30 gün boyunca 30 şehir gezdim. 9000 km yol kat ettim. Gittiğimiz illerde konut sakinleri, apartman yöneticileri, esnaf ve ustalar ile bir araya geldik. Okul ziyaretlerinde öğrenciler ile buluştuk. Doğru mantolama için yalıtım kalınlığının ne kadar önemli olduğunu anlattık. Enerji tasarrufu ve ısı yalıtımı özelinde hazırladığımız bilgilendirme dokümanını 100 bin kişiye ulaştırmayı hedefledik. Ülke boyutunda konuya dikkat çekmek için “ISI YALITIMI, ÜLKE KAZANIMI: Daha YEŞİL BİR DÜNYA ve daha fazla ENERJİ TASARRUFU için daha KALIN MANTOLAMA yaptıralım” konseptinde change.org’da bir kampanya da başlattık. Herkesi bu kampanyaya “online” imza vererek destek olmaya bekliyoruz. Ayrıca, “Müdür Yollarda” turumuzun tüm detaylarını @muduryollarda sosyal medya hesaplarından takip edebilirsiniz. Yaptığımız sokak röportajlarını, bayi ve sektör değerlendirmelerini de bu sosyal medya hesaplarımızdan yayınlayarak sektörün ve kamuoyunun incelemesine sunuyoruz. Özetle, Enerji Kimlik Belgesi’ne 597 gün kala, enerji tasarrufu konusunda Türkiye’nin nabzını tutmak ve ısı yalıtım kalınlıklarına dikkat çekmek amacıyla yollara düştük diyebiliriz.   16 milyon konut “yalıtımsız” “ISI YALITIMI, ÜLKE KAZANIMI” derken, ne kapsamda bir kazanımdan bahsediyorsunuz? Detaylandırabilir misiniz? Tabii ki ısı yalıtım levhası kalınlıkları ile ilgili bir anda Avrupa ortalamalarına ulaş- mayı beklemiyoruz. Ancak her sene sağlayacağımız santim santim artışlarla bile, mevcut kalınlıklarla yapılan mantolamasistemlerine kıyasla tüketicilere, uygulayıcılara, sektöre, ülkemize ve doğaya sağlayacağımız faydaların farkındayız. Amacımız orta vadede ülkemizde uygulanan ısı yalıtım levhası kalınlıklarını en az iki kat artırmak. Bu sayede mantolama maliyetlerinde sadece yaklaşık %20 artış ile tüketicilerin yaklaşık iki kat (%100) daha fazla enerji tasarrufu yapmalarını sağlayacağız. Mantolama yatırımlarının geri dönüş sürelerini yaklaşık %40 oranında azaltacağız. Tüketici ve hane ekonomisine çok büyük bir pozitif etki yaratacağız. Ayrıca uygulayıcıların eğimsiz ve düzgün cepheleri daha hızlı ve daha az işçilik ile imal etmelerine imkan tanıyacağız. Isı yalıtım malzemeleri sektörünü ekonomik gelişmelerden bağımsız olarak yaklaşık %100 büyütmüş olacağız. Doğal olarak sektörün devlete ödediği vergi miktarını da yine %100 artıracağız. Ülkemizin konutlarda ısıtma-soğutma amaçlı ithal ettiği enerji miktarını nerdeyse yarı yarıya indireceğiz. Bu sayede enerji ithalatı kaynaklı cari açık sorunumuzun çözümüne büyük bir katkı sağlayacak, dışa bağımlılığımızın azalması ile milli güvenlik politikalarımızı da desteklemiş olacağız. Unutmayalım ki ülkemiz, enerji ihtiyacının %75’ini ithal ediyor. Enerji tüketimimizin %35’i konutlarda gerçekleşiyor. Konutlarda tüketilen enerjinin %70’inden fazlası, ısıtma ve soğutma amaçlı. 2017’de enerji ithalatı için yaklaşık 37 milyar dolar harcadık ve ithal ettiğimiz enerjinin %35’ini, yani yaklaşık 13 milyar dolarını konutlarda kullandık. Türkiye’de yaklaşık 21 milyon konutun 16 milyona yakınında halen daha ısı yalıtımı yok. Doğanın korunması açısından da enerji tüketiminin azalması sayesinde salınan karbon gazları miktarını yaklaşık yarı yarıya düşüreceğiz. Konu ile ilgili kamu nezdinde ne gibi çalışmalar yürütülüyor? Kamudan beklentileriniz nelerdir? Kamu nezdindeki çalışmalarımızı özellikle sektör derneklerimiz İZODER ve EPSDER’in öncülüğünde yürütüyoruz. Bugüne kadar enerji tasarrufuna ve özellikle konutlarda mantolama uygulamalarına dair devlet-sektör iş birliği ile yıllarca süren, yoğun, özverili ve çok başarılı çalışmalar yapıldı, yapılmaya devam ediliyor. Emeği geçen herkese, firmam ve şahsım adına saygı, sevgi ve teşekkürlerimizi iletmek istiyorum.Bu noktadaki beklentimiz, üretimi çeşitli devlet teşvikleri kapsamında olan ısı yalıtım ürünlerinin tüketimlerinin de teşviklerle desteklenmesi ve bu sayede tüketicilerin, ısı yalıtım ürünlerini ve mantolama sistemlerini daha kolay ve daha kalın kullanmalarının sağlanmasıdır. En etkili ve çabuk sonuç alınabilecek teşviklerden biri KDV indirimi. Isı yalıtım ürünlerinde KDV’nin bir an önce %1’e indirilmesi gerekmekte. İlk bakışta bu KDV indirimi devlet için bir gelir kaybı gibi gözükse de söz konusu teşvik, bahsettiğim sektör büyümelerine ve cari açığın azaltılmasına sağlayacağı katkı gibi faydaları düşünüldüğünde, çok çok daha fazlasını kısa sürede devlete geri ödeyecek sihirli bir dokunuş olacaktır. “Müdür Yollarda” turunuzun ilk etabını bitirdiniz, beklediğiniz gibi oldu mu? İkinci etapta hangi şehirleri gezmeyi planlıyorsunuz? Konseptiniz aynı şekilde mi olacak? Proje ne kadar zaman devam edecek? Beklediğimizin çok üstünde bir geri bildirim aldık. Hem sektör paydaşlarından hem de kamuoyundan. Aynı konseptle, belki ufak dokunuşlar ve eklemelerle devam etmeyi  planlıyoruz. Sadece ikinci etap diye de sınırlamıyoruz. Bahsettiğimgibi, amacımız ülkemizde uygulanan ısı yalıtım levhası kalınlıklarını en az iki kat artırmak. Bunu sağlayana  kadar da devam edeceğiz. Sonuçta sloganımız belli: “ISIYALITIMI, ÜLKE KAZANIMI”.
En etkili ve çabuk sonuç alınabilecek teşviklerden biri KDV indirimi. Isı yalıtım ürünlerinde KDV’nin bir an önce %1’e indirilmesi gerekmekte. İlk bakışta bu KDV indirimi devlet için bir gelir kaybı gibi gözükse de söz konusu teşvik, bahsettiğim sektör büyümelerine ve cari açığın azaltılmasına sağlayacağı katkı gibi faydaları düşünüldüğünde, çok çok daha fazlasını kısa sürede devlete geri ödeyecek sihirli bir dokunuş olacaktır.

Sektörünün öncü firmalarından Austrotherm, “ISI YALITIMI, ÜLKE KAZANIMI” sloganıyla farkındalık yaratan bir projeye imza attı. “Müdür Yollarda” projesi kapsamında motosikletiyle yollara düşen ve 30 günde 30 şehir gezen Austrotherm Türkiye Genel Müdürü Özgür Kaan Alioğlu ile keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik.


Austrotherm’i tanıyabilir miyiz?


Austrotherm, Avrupa’nın en önemli inşaat malzemesi üretici gruplarından biri ve ısı yalıtım ürünleri alanında 65 yıldır faaliyet göstermekte. Bina dış cephe mantolama sistemlerinde kullanılan EPS ısı yalıtım malzemeleriyle birlikte inşaat mühendisliği uygulamalarında kullanılan “geoBLOCK” ürünlerini üretiyoruz. Avrupa genelinde toplam 11 ülkede 22 üretim tesisimiz var. 2017 yılında grup olarak %15.5 büyüyerek 351 milyon euro ile ciro rekoru kırdık. 1000’in üzerinde çalışanımız bulunmakta. Kocaeli, Manisa, Trabzon, Diyarbakır ve Kayseri’deki üretim tesislerimize ek olarak 2018 yılının Nisan ayında hizmete aldığımız Ankara fabrikamız ile on yıldır da Türkiye’deyiz.



Türkiye’de ısı yalıtım sektörünün bugünü ve geleceği hakkındaki yorumlarınızı alabilir miyiz?


Konuya sadece ısı yalıtım sektörü bağlamında değil, bina yatırımları ile birlikte yaklaşmanın daha sağlıklı olacağına inanıyorum. Son on yılda, arz-talep dengesinin sağlanabilmesi adına kamu eliyle ciddi yatırımlar yapıldı. Özel sektör projeleri için de aynı durum geçerli. Bazı şehirlerimizde “yeni bina” pazarında arz-talep dengesi sağlanmış durumda. Ancak özellikle büyük şehirlerde yeni ivme kazanan kentsel dönüşüm hareketini ve halen daha ısı yalıtımı yapılmamış bina stoğumuzu dikkate aldığımızda orta vadede iyimser bir tabloyla karşı karşıya olduğumuzu söyleyebiliriz.

Artan enerji fiyatlarının yalıtım ihtiyacını daha da artırdığını düşünecek olursak, Türkiye’nin ısı yalıtımıyla ilgili bir aydınlanma sürecine girdiğini söyleyebiliriz. Ancak gelişmiş ülkelerin uzun yıllarda kat ettikleri yolu bizim bir anda alabilmemiz ne yazık ki o kadar kolay olmuyor. Ülke olarak bu yolculuğun başlarındayız diyebiliriz. Kamuoyunda ısı yalıtımı ve mantolama bilincinin oluşturulabilmesi konusunda birinci evreyi tamamladığımızı söyleyebilirim. Artık herkes ısı yalıtımının öneminin ve sunduğu faydanın farkında. Şimdi ikinci evreye geçiyoruz. Artık sektör olarak tüketiciye ve kamuoyuna, üst seviyede verimli mantolama sistemlerine nasıl sahip olabileceklerini daha yüksek sesle anlatmamız gerekiyor. Bir mantolama sistemi birçok komponentten oluşuyor. Ancak asıl işi yapan, yani ısı yalıtımı- nı sağlayan komponent “ısı yalı- tım levhası”dır. Ne kadar kalın ısı yalıtım levhası, o kadar çok enerji tasarrufu demek. Avrupa’da yaklaşık 11 cm civarında olan ortalama ısı yalıtım levhası kalınlıkları ülkemizde ne yazık ki 4.5 cm mertebelerinde. 65 yıllık tecrübemize dayanarak şunu rahatlıkla söyleyebilirim ki yıllar önce Avrupa ülkelerinde ısı yalıtım levhaları, ülkemizde olduğu gibi düşük kalınlıklarda uygulanıyordu. Bu düşük ısı yalıtım kalınlıkları kimi ülkelerde beş sene, kimi ülkelerde de on sene aynı seviyelerde seyretti. Ancak kamuoyunda yaratılan farkındalık ve sektör paydaşlarının aldıkları ortak aksiyonlar sonucu, tıpkı ekonomideki “orta gelir tuzağı”nda olduğu gibi, ısı yalıtımındaki “orta kalınlık tuzağı”ndan kurtulamayı başarabildiler.

 

Austrotherm’in Genel Müdürü olarak “Müdür Yollarda” dediniz ve gerçekten de çok özel bir amaç uğruna yollara düştünüz. Turunuzun içeriğinden bahsedebilir misiniz?

Bahsettiğim gibi artık Türkiye’de enerji tasarrufu ve ısı yalıtımı konusunda ikinci evreye geçiyoruz. Bu geçiş sürecinde ilk işimiz, ısı yalıtım kalınlıkları ile enerji tasarrufu arasındaki ilişkiye kamuoyunun dikkatini çekmek. Bu amaçla “ISI YALITIMI, ÜLKE KAZANIMI” sloganıyla bir bilinçlendirme projesi başlattık. Projeyi geniş kitlelere ulaştırabilmek için de “Müdür Yollarda” diyerek motosikletle 30 gün boyunca 30 şehir gezdim. 9000 km yol kat ettim. Gittiğimiz illerde konut sakinleri, apartman yöneticileri, esnaf ve ustalar ile bir araya geldik. Okul ziyaretlerinde öğrenciler ile buluştuk. Doğru mantolama için yalıtım kalınlığının ne kadar önemli olduğunu anlattık. Enerji tasarrufu ve ısı yalıtımı özelinde hazırladığımız bilgilendirme dokümanını 100 bin kişiye ulaştırmayı hedefledik. Ülke boyutunda konuya dikkat çekmek için “ISI YALITIMI, ÜLKE KAZANIMI: Daha YEŞİL BİR DÜNYA ve daha fazla ENERJİ TASARRUFU için daha KALIN MANTOLAMA yaptıralım” konseptinde change.org’da bir kampanya da başlattık. Herkesi bu kampanyaya “online” imza vererek destek olmaya bekliyoruz. Ayrıca, “Müdür Yollarda” turumuzun tüm detaylarını @muduryollarda sosyal medya hesaplarından takip edebilirsiniz. Yaptığımız sokak röportajlarını, bayi ve sektör değerlendirmelerini de bu sosyal medya hesaplarımızdan yayınlayarak sektörün ve kamuoyunun incelemesine sunuyoruz. Özetle, Enerji Kimlik Belgesi’ne 597 gün kala, enerji tasarrufu konusunda Türkiye’nin nabzını tutmak ve ısı yalıtım kalınlıklarına dikkat çekmek amacıyla yollara düştük diyebiliriz.

 

16 milyon konut “yalıtımsız”



“ISI YALITIMI, ÜLKE KAZANIMI” derken, ne kapsamda bir kazanımdan bahsediyorsunuz? Detaylandırabilir misiniz?

Tabii ki ısı yalıtım levhası kalınlıkları ile ilgili bir anda Avrupa ortalamalarına ulaş- mayı beklemiyoruz. Ancak her sene sağlayacağımız santim santim artışlarla bile, mevcut kalınlıklarla yapılan mantolamasistemlerine kıyasla tüketicilere, uygulayıcılara, sektöre, ülkemize ve doğaya sağlayacağımız faydaların farkındayız. Amacımız orta vadede ülkemizde uygulanan ısı yalıtım levhası kalınlıklarını en az iki kat artırmak. Bu sayede mantolama maliyetlerinde sadece yaklaşık %20 artış ile tüketicilerin yaklaşık iki kat (%100) daha fazla enerji tasarrufu yapmalarını sağlayacağız. Mantolama yatırımlarının geri dönüş sürelerini yaklaşık %40 oranında azaltacağız. Tüketici ve hane ekonomisine çok büyük bir pozitif etki yaratacağız. Ayrıca uygulayıcıların eğimsiz ve düzgün cepheleri daha hızlı ve daha az işçilik ile imal etmelerine imkan tanıyacağız. Isı yalıtım malzemeleri sektörünü ekonomik gelişmelerden bağımsız olarak yaklaşık %100 büyütmüş olacağız. Doğal olarak sektörün devlete ödediği vergi miktarını da yine %100 artıracağız. Ülkemizin konutlarda ısıtma-soğutma amaçlı ithal ettiği enerji miktarını nerdeyse yarı yarıya indireceğiz. Bu sayede enerji ithalatı kaynaklı cari açık sorunumuzun çözümüne büyük bir katkı sağlayacak, dışa bağımlılığımızın azalması ile milli güvenlik politikalarımızı da desteklemiş olacağız. Unutmayalım ki ülkemiz, enerji ihtiyacının %75’ini ithal ediyor. Enerji tüketimimizin %35’i konutlarda gerçekleşiyor. Konutlarda tüketilen enerjinin %70’inden fazlası, ısıtma ve soğutma amaçlı. 2017’de enerji ithalatı için yaklaşık 37 milyar dolar harcadık ve ithal ettiğimiz enerjinin %35’ini, yani yaklaşık 13 milyar dolarını konutlarda kullandık. Türkiye’de yaklaşık 21 milyon konutun 16 milyona yakınında halen daha ısı yalıtımı yok. Doğanın korunması açısından da enerji tüketiminin azalması sayesinde salınan karbon gazları miktarını yaklaşık yarı yarıya düşüreceğiz.


Konu ile ilgili kamu nezdinde ne gibi çalışmalar yürütülüyor? Kamudan beklentileriniz nelerdir?

Kamu nezdindeki çalışmalarımızı özellikle sektör derneklerimiz İZODER ve EPSDER’in öncülüğünde yürütüyoruz. Bugüne kadar enerji tasarrufuna ve özellikle konutlarda mantolama uygulamalarına dair devlet-sektör iş birliği ile yıllarca süren, yoğun, özverili ve çok başarılı çalışmalar yapıldı, yapılmaya devam ediliyor. Emeği geçen herkese, firmam ve şahsım adına saygı, sevgi ve teşekkürlerimizi iletmek istiyorum.Bu noktadaki beklentimiz, üretimi çeşitli devlet teşvikleri kapsamında olan ısı yalıtım ürünlerinin tüketimlerinin de teşviklerle desteklenmesi ve bu sayede tüketicilerin, ısı yalıtım ürünlerini ve mantolama sistemlerini daha kolay ve daha kalın kullanmalarının sağlanmasıdır.

En etkili ve çabuk sonuç alınabilecek teşviklerden biri KDV indirimi. Isı yalıtım ürünlerinde KDV’nin bir an önce %1’e indirilmesi gerekmekte. İlk bakışta bu KDV indirimi devlet için bir gelir kaybı gibi gözükse de söz konusu teşvik, bahsettiğim sektör büyümelerine ve cari açığın azaltılmasına sağlayacağı katkı gibi faydaları düşünüldüğünde, çok çok daha fazlasını kısa sürede devlete geri ödeyecek sihirli bir dokunuş olacaktır.


“Müdür Yollarda” turunuzun ilk etabını bitirdiniz, beklediğiniz gibi oldu mu? İkinci etapta hangi şehirleri gezmeyi planlıyorsunuz? Konseptiniz aynı şekilde mi olacak? Proje ne kadar zaman devam edecek?

Beklediğimizin çok üstünde bir geri bildirim aldık. Hem sektör paydaşlarından hem de kamuoyundan. Aynı konseptle, belki ufak dokunuşlar ve eklemelerle devam etmeyi  planlıyoruz. Sadece ikinci etap diye de sınırlamıyoruz. Bahsettiğimgibi, amacımız ülkemizde uygulanan ısı yalıtım levhası kalınlıklarını en az iki kat artırmak. Bunu sağlayana  kadar da devam edeceğiz. Sonuçta sloganımız belli: “ISIYALITIMI, ÜLKE KAZANIMI”.

Habere ifade bırak !
Habere ait etiket tanımlanmamış.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.