AirShow İstanbul Fuarı açıldı
AirShow İstanbul Fuarı açıldı
13. Uluslararası Sivil Havacılık ve Havalimanları Fuarı ve Havacılık Endüstrisi Tedarik Zinciri Platformu İstanbul AirShow başladı. Avrasya’nın tek sivil havacılık fuarı olma niteliği taşıyan İstanbul AirShow 8 Ekim’e kadar sürecek.
13. AirShow İstanbul Fuarı açıldı. “Bugün dış hat uçuş ağımız, 130 ülkede 341 noktaya ulaştı.” diyen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Türkiye’nin havacılık alanında Avrasya bölgesinde lider, küresel bir havacılık merkezi olduğunu söyledi. İstanbul Havalimanı ve THY’nin havacılığın zirvesindeki yerlerini pekiştirdiğini belirten Karaismailoğlu, Türkiye’nin hava-kargo ağının da uluslararası bir merkezi olacağını dile getirdi.
13. Uluslararası Sivil Havacılık ve Havalimanları Fuarı ve Havacılık Endüstrisi Tedarik Zinciri Platformu İstanbul AirShow başladı. Avrasya’nın tek sivil havacılık fuarı olma niteliği taşıyan İstanbul AirShow 8 Ekim’e kadar sürecek.
Fuarın açılışında konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, “Bugün dış hat uçuş ağımız, 130 ülkede 341 noktaya ulaştı. Gökyüzünde kurduğumuz köprülerle havacılık alanında Avrasya bölgesinde lider, küresel bir havacılık merkezi olduk.” dedi.
Karaismailoğlu, 13. AirShow İstanbul Fuarı’nın açılışında yaptığı konuşmada, havacılık ve uzay teknolojileri sektöründeki gelişmelerin ele alınacağı, sektöre büyük katkılar sağlayan İstanbul Airshow’da olmaktan dolayı memnuniyet duyduğunu belirtti.
Yatırım, üretim, istihdam ve ihracat odaklı büyüme stratejisine uygun büyük ulaşım yatırımlarının her alanda olduğu gibi havacılık sektöründe de meyve verdiğini görmekten bakanlık olarak gururlandıklarını söyleyen Adil Karaismailoğlu “Bu kapsamdaki dev hizmetlerimizden biri olan İstanbul Havalimanı’nı hayata geçirdik, bugün Türkiye Avrupa havacılığının zirvesine ulaştı.” dedi.
“İSTANBUL HAVALİMANI LİDERLİĞİNİ PEKİŞTİRDİ”
Bakan Karaismailoğlu, ülkeler için vazgeçilmez olan ekonomik iş birliklerinin tesisi ve dış ticaret faaliyetlerinin gelişmesi için gerekli olan en hızlı, güvenli ve konforlu ulaşım yolunun hava yolu taşımacılığı olduğuna işaret etti.
Sayısını 26’dan 57’ye yükselttikleri havalimanları sayesinde Türkiye’nin, havacılık alanında dünyanın en büyük küresel transit merkezlerinden birine dönüştüğünü aktaran Karaismailoğlu, salgın sonrası taleplerin artması ve yaz turizminin yoğunluğu nedeniyle Avrupa havalimanlarında kaos yaşanırken, İstanbul Havalimanı gibi mega yatırımlar ve aldıkları önlemler sayesinde sıkıntılı günleri geride bıraktıklarını dile getirdi.
Türkiye’nin havalimanlarında konfor olduğunu belirten Karaismailoğlu, şunları kaydetti:
“Avrupa’nın en yoğun havalimanı olan İstanbul Havalimanı, dün liderliğini bir kez daha pekiştirdi. Dünyanın en itibarlı yayınlarından seyahat dergisi okurları dünyanın en iyi havalimanı olarak İstanbul Havalimanını belirledi. 240 bin okuyucunun katıldığı anketle bu unvanı İstanbul Havalimanı almış oldu.
Sadece Eylül ayında 40 binden fazla uçuşa ev sahipliği yapan havalimanımızın itibarını ortaya koyan bu başarıda; 2022 yılının ilk 9 ayındaki toplam 48 milyon yolcumuzun tecrübelerini aktarması yatmaktadır. Bu da demektir ki; hem İstanbul Havalimanı hem de bayrak taşıyıcımız Türkiye'nin en büyük markası Türk Hava Yolları havacılığın zirvesindeki yerlerini pekiştiriyor; sağlamlaştırıyor.”
Avrupa’daki havalimanlarında, valiz alım sürelerinin saatleri bulurken, İstanbul Havalimanı’nda günde ortalama 200 bin bagaj hareketliliğinin sorunsuz yaşandığını vurgulayan Karaismailoğlu, devasa bir yoğunluğa rağmen bagaj alım süresinin İstanbul Havalimanı’nda dakikalarla sınırlı ve check-in süresinin ise sadece 1 dakika olduğunu ifade etti.
Yaşanılan çağda ulaşılabilirlik ve hız faktörlerinin, hayatın her alanını radikal şekilde etkilediğini, böyle bir dönemde de hava ulaşımının öneminin her geçen gün daha da arttığını söyleyen Karaismailoğlu, “Bu nedenle, pek çok ülkenin ana gündem maddesi; havacılığın geliştirilmesi ve uluslararası alandaki konumunun güçlendirilmesidir. Biz de bunun için dış politikamızda ‘Daha güçlü ilişki, daha fazla müzakere, daha fazla ortak değer’ politikasıyla ilerliyoruz. Sonuçlarını da hep beraber görüyoruz.” şeklinde konuştu.
2003 yılında Hava Ulaştırma Anlaşması bulunan ülke sayısının 81 iken, bu sayıyı 2022 yılı ağustos ayı itibarıyla 173’e yükselttiklerine dikkati çeken Karaismailoğlu, şunları kaydetti:
“Bu anlaşmalar ve müzakereler neticesinde, 2003 yılında 50 ülkede 60 olan dış hat uçuş nokta sayımıza 281 yeni nokta ekledik. Bugün dış hat uçuş ağımız, 130 ülkede 341 noktaya ulaştı. Gökyüzünde kurduğumuz köprülerle havacılık alanında Avrasya bölgesinde lider, küresel bir havacılık merkezi olduk. Türkiye, Asya ve Avrupa arasındaki doğu-batı koridorunda doğal bir köprü olduğu gibi Kafkas ülkeleri ve Rusya’dan Afrika’ya uzanan kuzey güney koridorlarının da tam ortasındadır.
4 saatlik uçuşla 1 milyar 650 milyon insanın yaşadığı, 38 trilyon dolar Gayrisafi Millî Hasılaya sahip ve 7 trilyon 45 milyar dolar ticaret hacmi bulunan 67 ülkenin de merkezindeyiz. Bu jeostratejik konumumuzdan hareketle ulaşım ve iletişim stratejilerimizi küresel ve bölgesel şartlar ışığında yeniden tanımlamak ve bu stratejileri her daim güncel tutmak Türkiye için vazgeçilmezdir.”
“TÜRKİYE, HAVA-KARGO AĞININ DA ULUSLARARASI BİR MERKEZİ OLACAK”
2002 yılından bu yana ulaşım ve iletişim altyapısına 183 milyar doların üzerinde yatırım yaptıklarını belirten Bakan Karaismailoğlu, Türkiye’yi Asya, Avrupa, Kuzey Afrika, Orta Doğu, Kafkaslar ve Kuzey Karadeniz ülkeleri arasında ulaşımın her modunda uluslararası bir koridora dönüştürdüklerini aktardı.
57’ye ulaşan havalimanı sayısını 61’e çıkaracaklarını ifade eden Karaismailoğlu, “Havacılığın gelecekteki en önemli meselelerinden ‘emisyon’ konusunda büyük ve ciddi planlamalar yapıyoruz. Karbon ayak izimizi azaltacağız. Hava yolları taşımacılığı için çevre dostu yakıtlar üreteceğiz. Bölgesel hava yolu kargo taşımacılığını daha da geliştireceğiz; Türkiye, hava-kargo ağının da uluslararası bir merkezi olacaktır.”
Hedefleri en doğru zaman aralığında hayata geçirebilmek için Kamu Özel İş Birliği (KÖİ) modelini en doğru şekilde kullandıklarını, bu konuda da başka ülkelere de örnek olduklarını söyleyen Karaismailoğlu, “Bu sayede KÖİ ile hayata geçen projeler uluslararası standartlarda ve ivedilikle tamamlanmaktadır. Kalkınma hızlanıyor, devlet olarak ülkenin dört bir yanına aynı anda yatırım götürme şansını elde ediyoruz. Dünyanın en önemli havalimanlarından olan İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı ile ülkemize, milletimize değerli bir hizmeti daha kazandırdık. Türkiye’nin 3’üncü Avrupa’nın 8’inci en yoğun havalimanı oldu. Sabiha Gökçen, havalimanlarımız ile birlikte rekordan rekora koşmaktadır. Sabiha Gökçen, eylül ayında 17 binden fazla uçuş ve yaklaşık 3 milyon yolcuyla bu kervana katıldı.” ifadelerini kullandı.
“ANTALYA HAVALİMANI İHALESİNDE YOLCU VE HAZİNE GARANTİSİ VERİLMEDİ”
Bakan Karaismailoğlu, sadece geride bıraktıkları aylarda iki havalimanı açılışı gerçekleştirirken, bir havalimanı için kapasite artırımı ve işletme uzatımı ihalesi düzenlediklerini bildirerek, şunları dile getirdi:
“Aralık 2021’de, Antalya’yı bölgesinin turizm merkezi yapacak, Antalya Havalimanı’nın kapasitesini artıracak ve işletmesini 25 yıllığına kiralayan ihaleyi tamamladık. Mevcut durumda yaşanan uçak park sahası ve terminal binaları ile otoparkların kapasite yetersizliği, ilave yapılacak tesisler ve yatırımlarla giderilecek. Tamamlandığında, Antalya Havalimanı Türkiye’nin ve bölgesinin en akıllı havalimanlarından biri olacak. Proje yatırım tutarı 765,3 milyon avro olup, kamu kaynağı kullanılmadan yapılacak tesisler, 25 yıl işletme süresi sonunda bedelsiz olarak devredilecek. Ayrıca, proje kapsamında yolcu ve hazine garantisi verilmedi.
KDV dâhil 8 milyar 555 milyon avroluk ihale bedeli, son yıllarda ülkemiz hazinesine kazandırılan rekor düzeyde bir kamu kazancıdır. Sadece eylül ayında yaklaşık 26 bin uçuşla 4,6 milyon yolcuya ev sahipliği yapan Antalya Havalimanı, küresel ekonomideki işleyişin bozulduğu böyle bir dönemde Türkiye'nin yatırımlar için cazibe merkezi olmayı sürdüreceğinin en somut göstergesidir. Hava yolları yatırımlarında bir sonraki durağımız Anadolu oldu. Gaziantep havalimanı yeni terminal binası ve Tokat Havalimanı’nı hizmete aldıktan sonra 14 Mayıs 2022’de, denize dolgu yöntemiyle deniz üzerine inşa edilen, Rize-Artvin Havalimanı’nın açılışını yaptık. Bu eserimiz, mühendislik ihraç eden bir ülke olarak dünyanın hizmetine sunuldu.”
Karaismailoğlu, ulaştırma ve haberleşme alanında gerçekleştirilecek yeni nesil yatırımların 2053 yılına kadar 198 milyar dolara ulaşacağını bildirdi.
Bakan Adil Karaismailoğlu, gelecek 20 yılda dünya genelinde hava trafiğinin iki katın üzerinde, hizmet verilen yolcu sayısının ise yıllık ortalama yüzde 4,4 artmasının beklendiğini ifade ederek, “Öte yandan yükselen küreselleşme ve özelleşme hareketleriyle dünya sivil havacılığında rekabet hızla artıyor. Süreç, hava ulaşımının ‘tek bir pazar hâline gelmesi’ yönünde ilerlemektedir. Bu pazardan daha fazla pay alabilmek adına, orta ve uzun vadedeki hedeflerimizi hepimiz gözden geçirmeliyiz. Yer kürenin birbirine uzak coğrafyalarında yer alan ülkelerimiz arasında yapacağımız iş birlikleri ile uzakları yakın, ülkelerimizi komşu kapısı hâline getireceğiz.” diye konuştu.
Fuardaki birliktelik vesilesiyle yeni iş ortaklıkları, yeni pazarlar ve iş imkânları için fırsatlar yakalanacağını belirten Karaismailoğlu, “Ticaretimiz artacak, sosyal ve kültürel ilişkilerimiz hızlanacak. Ülkelerimiz arasında yeni bir dönemi başlatacağız. Biz Türkiye’nin parlak geleceğine sizleri de ortak etmek, sizlerle güçlü ortaklıklar kurmak istiyoruz. Havacılık sektörünün geleceği açısından büyük önem arz eden bu fuarın tüm katılımcılar için çok faydalı olacağına inanıyorum.” değerlendirmesinde bulundu.
Bakan Karaismailoğlu, Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat, TAV Havalimanları İcra Kurulu Başkanı Serkan Kaplan’ın yanı sıra havacılık sektörü paydaşlarının katılımıyla AirShow İstanbul Fuarı’nın açılışı kurdelesi kesildi. Daha sonra Bakan Karaismailoğlu, fuar alanında firmaların stantlarını ziyaret ederek, bazı uçak ve helikopterleri gezdi.