Türkiye’de ve dünyada elektrikli araç satışları yükseliyor
Küresel çapta bataryalı elektrikli araç (BEV) satışları, yılın ilk yarısında 2021’in aynı dönemine göre yüzde 81 arttı. Türkiye’de ise yüzde 154 artış kaydeden BEV satışları 2 bin 263 birime yükseldi. Strategy& PwC Autofacts Ortağı Kağan Karamanoğlu, “Geleceğin bataryalı elektrikli araç üreticilerinden biri olan Türkiye’, elektrikli araç pazarının önde gelenlerinden biri olma konusunda iddialı" dedi.
Küresel bataryalı elektrikli araç (BEV) satışları, yılın ilk yarısında 2021’in aynı dönemine göre yüzde 81 Türkiye’de ise yüzde 154 arttı.
PwC'nin strateji danışmanlığı grubu Strategy& PwC Autofacts, küresel ölçekte hazırladığı Elektrikli Araç Satışları İncelemesi’nin 2022 yılı ikinci çeyrek sonuçlarını yayınladı.
Buna göre, bataryalı elektrikli araçlar, bu yılın durgun araç piyasasında en çok tercih edilen araç türü oldu. 2022’nin ilk yarısında küresel bataryalı elektrikli araç satışlarında önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 81 artış yaşanırken, bu artışta Çin büyük bir pay sahibi oldu.
Çin’de 2022’nin ilk yarısındaki BEV satışları 2021’in aynı dönemine göre iki katı aşkın orandaki artışla 2 milyona çıktı. Fişli hibrit (PHEV) satışlarında büyüme Çin’de daha da hızlı ilerledi ve 2021’in ilk yarısına kıyasla, 2022’nin ilk yarısında yüzde 170 arttı. Bununla birlikte PHEV mutlak satış sayısı, BEV’lere göre kayda değer derecede az oldu.
BEV PAZARINDA EN ÇOK BÜYÜME İNGİLTERE’DE
2022’nin ilk yarısında genel PHEV satışları, 10 Avrupa pazarında önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 14 azaldı. Diğer Avrupa pazarlarında ise Hollanda ve İsveç, BEV satışlarında en büyük artışı kaydetti. 2021’in ilk yarısına göre 2022’de Hollanda’da yüzde 82, İsveç’te ise yüzde 77 artış oldu. İsveç’in BEV pazar payında son dönemde kayda değer bir artış meydana geldi.
2020’de yüzde 9 olan oran, 2022’nin ilk yarısında yüzde 27’ye ulaştı. Hollanda ise BEV pazarının iyi geliştirilmiş şarj altyapısının avantajlarından faydalandı. Bu dönemde en çok büyüme İngiltere’de gözlenirken, BEV pazar payı yüzde 14 şeklinde gerçekleşti. BEV’lerin oldukça yaygınlaşmasıyla, İngiltere hükümeti elektrikli araç satın alırken sağlanan bin 500 pound değerindeki hibeyi kaldırdı.
Almanya da 2023’ten başlayarak BEV teşviklerini önemli ölçüde azaltmaya hazırlanıyor. PHEV teşvikleri ise bu yılın sonunda kaldırılacak.
Rapora göre, otomobil üreticileri, elektrikli arabaların gelecekteki rekabetine hazırlanmak için çeşitlerini artırdı. Üreticiler, BEV’lerde segmentasyona giderken, uzun menzilli binek arabalar pazarda önemli bir yer tuttu.
Kişisel araçlar dışında, büyük firmaların filoları da BEV araçları kullanmak için adımlar attı. Hertz, Venmo, Fedex gibi firmalar, sıfır emisyon hedefleri çerçevesinde tamamen BEV’leri kullanmak için girişimlerde bulundu.
Tesla ve Audi gibi BEV alanında öncü firmalar ise şarj istasyonlarını çoğaltarak kullanıcıya daha ulaşılabilir bir sürücü deneyimi sağlamak için projeler başlattı.
"TÜRKİYE, BEV PAZARININ ÖNDE GELENLERİNDEN BİRİ OLMA KONUSUNDA İDDİALI"
Strategy& PwC Autofacts Ortağı Kağan Karamanoğlu, "Genel olarak, Türkiye’de toplam elektrikli araç satışları 2022’nin ilk yarısında önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 9 artarak yüzde 8 pazar payına erişti.” dedi.
Üretimdeki darboğaz nedeniyle küresel BEV satışlarındaki artışın kısa vadede hız kaybettiğine işaret eden Kağan Karamanoğlu, “Yine de Almanya ve diğer kilit pazarlarda BEV’lerin pazar payı büyümeye devam ediyor. Geleceğin bataryalı elektrikli araç üreticilerinden biri olan Türkiye, BEV pazarının önde gelenlerinden biri olma konusunda iddialı. Türkiye’de 2022’nin ilk yarısında BEV satışları, önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 154 artarak 2 bin 263 birime yükseldi." değerlendirmesinde bulundu.