Dünya ambalaj devinde yaratıcı, değer üreten Türk kadın lider
Amcor’un çevre dostu malzemelerle yeni ambalaj ürünlerinin geliştirilmesi için üretim üslerinden biri olarak konumlandırdığı Amcor Flexibles İstanbul, Genel Müdür Fatmagül Cengaver yönetiminde insan odaklı yaklaşımıyla da dikkat çekiyor. Şirket iş sağlığı ve güvenliği alanındaki projeleriyle EMEA bölgesinde fark yaratıyor.
Dünya ambalaj devi Amcor faaliyet gösterdiği 40'dan fazla ülkeden biri olan Türkiye’de İstanbul ve İzmir’de bulunan iki fabrikada üretim yapıyor. Gıda başta olmak üzere kritik ürünler için esnek ambalaj üretilen Amcor Flexibles İstanbul fabrikası, kuru gıda ve kahve ambalajında yarattığı fark ve ihracat payı ile Grup bünyesinde önemli bir yere sahip. Fabrikanın Genel Müdürü Fatmagül Cengaver, öğrenciyken yollarının kesiştiği Amcor Flexibles’da üst düzey yöneticiliğe uzanan yolculuğunu anlattı.
AİDİYET BAĞININ GÜÇLÜ OLDUĞU BİR KURUMDA LİDERLİK
Amcor ile yollarınız nasıl kesişti?
Amcor Flexibles ile yolculuğum 1996’da, İstanbul Teknik Üniversitesi’nde öğrenciyken başladı. İTÜ Bilgisayar Mühendisliği mezunuyum. O yıl, -daha sonra Amcor Flexibles tarafından satın alınan- esnek ambalaj şirketine, üretim izleme, otomasyon sistemleri konulu bitirme tezimi hazırlamak için gelmiştim. Stajyerlikten de önce, öğrenciyken yollarımız kesişti diyebilirim. Benim çalışmalarım dikkati çekmiş olacak ki, o dönemki şirket yöneticileri iş teklifiyle çalışma hayatına girmiş oldum.
Şirketin ilk dijital dönüşümü de başlamıştı. Bilgisayar mühendisi olduğum için yeni sistemler oluşturduk, çok sayıda yazılım yaptık. IT bölümünde 6-7 yıl çalıştım ve çok sayıda proje geliştirip uyguladık. Dönüm noktası ise 2001 yılında gerçekleşen firmamızın çok uluslu ambalaj şirketi tarafından satın alınmasıyla oldu. 2010’da ise şirketimiz Amcor Flexibles bünyesine katıldı. Amcor, Dünyanın en büyük ambalaj üreticisi; özellikle esnek ambalaj (flexible packaging) ürünlerde küresel ölçekte çok başarılı.
Süreç içinde sadece IT departmanında değil; sürekli gelişim ve yalın altı sigma proje geliştirmede, üretim planlamada, tedarik zincirinde görevlerim oldu. Çok sayıda proje geliştirdim. Müşteri hizmetleri, satın alma, planlama, lojistik, depolarla ilgili bütün süreçlerin yöneticisi pozisyonunda 12 yıla yakın görev yaptım. Son 5 yıldır da Genel Müdür olarak çalışıyorum.
Üst kademe yönetimde kadın çalışan dağılımı nasıl?
Bir kadın yönetici olarak, bana doğrudan bağlı çalışan 9 üst düzey yöneticimizin 5’i kadın. Mavi yakalı üretim ve depo departmanlarında da kadın çalışanlara imkanlarımızı artırmayı planlıyoruz. Tedarik zinciri, muhasebe ve müşteri hizmetlerinde kadın çalışan sayısı erkeklerden daha fazla. Kadının gücüne inanıyoruz, destekliyoruz.
Ben, Türkiye’nin En Güçlü 50 Kadın CEO’sundan biri seçilmiştim. Stajyerlikle çalışmaya başladığım şirkette bu pozisyona gelmek gurur verici. Çalışma arkadaşlarımla diyalogum çok açık ve güçlü. Güçlü bir yönetim ve üretim ekibimiz var. Sınavlar ve gerekli elemelerden sonra işe alım yapılıyor. Meslek lisesi mezunlarına öncelik veriyoruz.
Yenilikler, yeni teknolojilere uyum, ustalıklar, yeni çalışanlar ve bütün süreçlerde güzel bir devrim yaptık. Fabrikamızda 3 nesil (x,y,z jenerasyonu) harmoni içinde çalışıyor. Hatta emekli olan ve işe alım süreçlerinde diğer adaylarla eşit mesafede yaklaştığımız çalışanlarımızın çocukları da fabrikamızda çalışmakta. Aidiyet bağının güçlü olduğu bir kurum kültürüne liderlik yapmak gurur verici.
MOTİVASYON VE SABIRLA DEĞER ÜRETMEK
Global bir şirkette sizi üst seviyeye taşıyan faktör/faktörler nelerdir?
Çalışma isteğim ve motivasyonumu hep korudum; hatta üretmek, süreçleri başarılı kılmak için yaratıcılık, yapılan her işe bir değer katabilmek içimde bir tutku diyebilirim. Sabırla çalışmayı da önemle vurgulamak isterim. Doğru iletişim ve uyum yeteneği de önemli. Sonuçta patron şirketinden, yabancı ortaklı, oradan da global, kurumsal bir şirketin parçası olunan süreçte uyum ve başarının beni yukarılara taşıdığını düşünüyorum. >Kalıcı bir başarı adına, kariyer planları yapanlara tavsiyelerde bulunmak ister misiniz? Kariyerlerine yeni başlayanlar, ileriyi düşünerek, ne olmak istediklerini, kariyerlerine nasıl yön vereceklerini düşünerek kendilerine yatırım yapmalılar. Sürekli bir gelişim ve değişim söz konusu ve buna uyum göstermeyi başarmak gerek. Sabırla çalışmak önemli; öncelikle sizin bir değer üretebileceğinizi göstermeniz gerekir. Bu gerçekleşince karşılığı da gelecektir. 20 yaşındaki oğlum da dahil, yeni nesillerde bu unsuru eksik görüyorum. Hemen büyük beklentiler içine giriyorlar ve beklenti hemen onların istediği gibi sonuçlanmayınca mutsuz olup, işten ayrılıyorlar. Bir anda bütün beklentilerin gerçekleşmesi mümkün değil. kuru gıda ve kahve amBalajında fark yaratıyor >Yöneticisi olduğunuz Amcor’un kurumsal kimliğinden ve Türkiye’deki faaliyet sürecinden bahseder misiniz? Amcor ambalajda dünya devi, 40'dan fazla ülkede 225 fabrikada ve 46 bin çalışanı bulunuyor. Türkiye’de 2 fabrika var; biri benim de yönettiğim gıda esnek ambalaj sektöründe olan İstanbul fabrikası, diğeri ise global şirketin farklı bir iş grubuna bağlı karton ve sigara ambalajı üreten İzmir fabrikası. Gıda başta olmak üzere, kritik ürünlerin yüksek teknolojiyle üretildiği Amcor Flexibles İstanbul fabrikasında 360 kişi olarak çalışıyoruz. Grubun büyük ve gözde fabrikalarından biri. Kahve, çikolata, cips gibi ambalajların olduğu atıştırmalık ve kuru gıdalar için üretim yapıyoruz. Kuru gıda ve kahve ambalajında fark yaratıyoruz ve ihracat payımız oldukça yüksek. İç pazarda da büyük ve çok uluslu gıda firmaları ile çalışıyoruz.
İNSANA VE ÇEVREYE DUYARLI YAKLAŞIM
Amcor’u farklı kılan nedir?
Amcor Global iş güvenliği ve sağlığına önem veren, öncülük eden bir şirket. Türkiye gibi iş kazası oranlarının yüksek olduğu bir ülkede Amcor fabrikaları arasından gerçekleştirdiğimiz projelerle, son 5-6 yılda Amcor Global içinde dahil olduğumuz EMEA (Europe, Middle East, Africa) bölgesinde, birinci, ikinci ve üçüncülük derecemiz var. Avrupa'ya kıyasla bile çok iyi durumdayız.
Fabrikamız operasyonel ve verimlilik alanında da örnek gösterilecek konumda. Uygulamalarımızı transfer ettiğimiz fabrikalar var. İş sağlığı ve güvenliği alanındaki projelerimizden somut çıktılar elde ettik. “RamakKala” adını verdiğimiz bildirim sistemiyle eğitim faaliyetlerimizi davranış odaklı yaklaşımla tasarladık.
Ambalaj denilince herkesin aklına atıklar ve çevre gelir ama ambalajlar gıdayı korur, raf ömrünü uzatır, israfı önler böylece daha uygun fiyatlar sağlar. Amcor’un bir taahhüdü var: 2025 yılına kadar ürettiği bütün ambalajlar geri kazanılabilir olacak. Gıda ambalajları içindeki ürünü korumak için ve gereksinimler doğrultusunda farklı katmanlar ve malzeme yapılarıyla üretilir. Bu malzeme yapılarını çevre dostu malzemelerle ve geri dönüştürülebilir/yeniden kullanılabilir versiyonlarıyla, bütün ambalajların geri kazanılır olması için çalışıyoruz.
İstanbul fabrikamız, Portekiz fabrikasıyla birlikte bu yenilikçilik sürecine katılıyor. Kahve dünyada en fazla tüketilen gıda ürünlerinden biri ve nefasetini koruyabilmesi için kompleks ambalajlara konulur. İstanbul fabrikamız, Portekiz fabrikamızla birlikte bu alanda yeni ürünlerin geliştirilmesi sürecinde görev alarak, geri dönüştürebilir kahve ambalajlarının üretim üssü olacak.
Bazı markalar, ülke duyarlılıklarını da dikkate alarak geri kazanılabilir ambalajları şart koşuyor. Amcor da global partnerleriyle birlikte sürdürebilirlik ve geri dönüştürülebilir ambalajlar konusunda stratejileri belirleyip bu alanda öncülük etmektedir.