TÜRKİYE'NİN İLK SEKTÖREL HABER PORTALI

Meetling: Girişimcilik değer yaratmaktır

Meetling Robotik Sistemler Genel Müdürü ve Kurucu Ortağı Onur Saka; teknoloji girişimciliğine ve start-up ekosisteminin ülke ekonomisine olan etkilerine dair sorularımızı yanıtladı.


Kuruluş hikayenizden bahseder misiniz? Faaliyetleriniz hakkında bilgi alabilir miyiz?

Meetling Robotik Sistemler; robotik, oyunlaştırma ve mobil teknolojiler alanlarında uzmanlaşmış bir teknoloji şirketidir. Kurucu kadro olarak teknoloji sektörünün farklı alanlarında 10 yılı aşkın süredir çalışmaktayız. Şu ana kadar ürettiğimiz mobil yazılım ürünleri ile 15 milyondan fazla kullanıcıya ulaşma fırsatı bulduk. 2016 yılında robotik, mobil teknolojiler ve oyunlaştırma projelerimizi uluslararası pazara sunulabilecek yenilikçi ürünlere dönüştürmek amacıyla ODTÜ Teknokent Animasyon Teknolojileri ve Oyun Geliştirme Merkezi iş birliği ile Meetling’i kurduk. Şu anda uluslararası düzeyde önemli iş ortaklarıyla geliştirdiğimiz bir projede son aşamaya gelmiş durumdayız, Haziran başında duyurusunu yapmayı planlıyoruz. Robotik ve mobil teknolojiler alanında farklı projeler üzerinde çalışmaya devam etmekteyiz. Farklı projeleri eş zamanlı yürütmek adına geçtiğimiz yıl başladığımız kurumsal büyümeye bu yıl daha da büyük bir hızla devam etmeyi hedefliyoruz. Meetling’in kuruluş vizyonunda yer alan temel hedef; ülkemiz için son derece önemli olan yüksek katma değerli teknoloji üretimini gerçekleştirmek ve bu üretim sonucu ortaya çıkan ürünlerin dünya pazarına sunulmasıydı. Robotik, oyun teknolojileri ve oyunlaştırma gibi fark yaratma şansı yüksek ve gelişime son derece açık alanların sağlayacağı katma değerin ülke ekonomisinde önemli fayda yaratacağına inanıyoruz. Son yıllarda herkesin gündemine giren robotik, yapay zeka ve buna bağlı gelişen teknolojiler; çalışmalarımızın önemli bir kısmına temel oluşturuyor. Geliştirdiğimiz sosyal robot ile oyunlaştırma temelli ürünlerin çevreyle ve insanlarla etkileşimini artırmak, ayrıca bu etkileşimi daha doğal hale getirmek için makine öğrenimi ve derin öğrenme üzerine çalışma yürütüyoruz. Ürünlerimizin insanlarla iletişim içinde olacak olması, farklı düşünce yapılarıyla çalışmamızı da gerektiriyor. Bu yüzden işimizin bir kısmı da başta sosyal robot Meetling olmak üzere, geliştirdiğimiz etkileşimli donanım ve yazılım ürünlerini kullanıcı için daha cazip kılmak adına yaptığımız çalışmalardan oluşuyor. Bu çalışmaların en önemli dayanak noktalarından biri de oyunlaştırma. 10 yılı aşan dijital oyun geliştirme ve oyunlaştırma teknolojileri tecrübelerimizden de faydalandığımız bu alanda, kullanıcıların Meetling’e daha yakın olmalarını ve onunla daha çok zaman geçirmelerini teşvik edecek adımlar atmaya çalışıyoruz.


Start-up'ların ekonomiye büyük katkısı var


Sizce girişimcilik nedir?

Bizim için girişimcilik sadece ticari nitelikli bir iş yapmak ve finansal başarı peşinde koşmak değil; bir değer yaratmaktır. Bu değer tek başına bir proje de olabilir, bir şirketin tamamı da. Önemli olan insan hayatına dokunabilmek, bir fark yaratabilmek ve ilerleme yolunda adımlar atmaktır. Bu anlamda önce ülkemizde, sonra da küresel piyasada fark yaratacak yüksek katma değerli projeleri geliştirme hedefi taşıyoruz. Meetling ile bu uzun ve zorlu yolda ilk adımımızı attık. Bundan sonra yolumuza daha hızlı, ama emin adımlarla devam edeceğiz. Ortaya koyacağımız daha çok şey olduğuna inanıyoruz. En büyük hedeflerimizden biri de dünya çapında kullanılacak yenilikçi teknolojik ürünlerin ülkemizde bulunan girişimciler tarafından da geliştirilebileceğini gösteren örneklerden olabilmek.

Teknolojinin yön verdiği 21. yüzyılda Türkiye’nin girişimcilik ekonomisi hakkında neler söylemek istersiniz?

Başta Yemeksepeti olmak üzere, ülkemizden çıkan başarılı girişimlerin artmasıyla teknoloji girişimciliğine olan ilginin de arttığını gözlemliyorum. Bu durum hem teknoloji alanına mesafeli duran yatırımcıyı ekosistemin içine çekmeye başladı, hem de girişimcilerin ihtiyaç duydukları cesaret ve motivasyonu sağladı. Bunun sonuçlarını pek çok farklı alanda ortaya çıkan irili ufaklı, yeni ve başarılı girişimlerle görüyoruz. Belki bu girişimlerin bir kısmı hayatta kalamayacak. Ama yola devam etmeyi başaranları önümüzdeki 5-10 yıl içinde çok önemli işlere imza atacağını öngörmek yanlış olmaz. Start-up’ların ekonomiye katkısını açıklamak için sadece finansal verilere bakmanın yeterli olmayacağını, ortaya koydukları değerler aracılığıyla değiştirdikleri, katkı sağladıkları alanları da incelemenin faydalı olacağını düşünüyorum. Fikirlerini bir şekilde uygulamaya koymuş birçok girişim, finansal açıdan başarılı olamadıysa bile düşünce tarzımızı veya izlediğimiz yöntemleri değiştirdi, bize yeni yollar gösterdi. Bu yolları takip eden yeni girişimciler de şu anda o yollarda ilerliyor ve kendi yollarını çizmeye, geriden gelenlere yeni yollar açmaya ve bu kolektif yapıya katkıda bulunmaya devam ediyorlar. Bu kolektif yapının önümüzdeki yıllarda hızlanarak büyüyeceğine ve ülkemize hem ekonomik hem de sosyal anlamda katkısının artarak süreceğine inanıyorum.